Aventura SPD

   Am tot cautat iarna asta sa imi asortez pedalele cu bicicleta si cand eram pe punctul de a-mi comanda niste pedale flat roz bombon care sa se asorteze cu casca si suportul de bicicleta, m-a lovit ideea de a incerca un sistem gen SPD (Shimano Pedaling Dynamic). Cand imi vine in cap cate o idee asa mareata trebuie sa o pun in practica rapid fiindca mi se activeaza modul acela "viata fara pedale SPD nu exista".

    Cum in astfel de conditii imi pierd uzul ratiunii, ma mir cum de mi-a trecut prin cap sa ma gandesc ca, totusi, nu ar trebui sa dau o avere pe niste pedale si pantofi mai ales ca nu stiu daca ma impac cu ele . 

Pasul 1- Informarea - a constat in a cauta pe net tot ce se poate despre acest subiect insa nu m-am lamurit prea bine ce vreau sau mai bine zis ce mi s-ar potrivi. Am cautat si filmulete pe youtube sa vad mai precis in ce consta sistemul si cum se clipseaza declipseaza efeciv. Am aflat, in mare, ca sistemul este inspirat de sistemul de prindere al claparilor de schiuri si ca odata ce ai incercat acest sistem si fel de pedalare nu mai poti fara el.

Pasul 2 - Achizitionarea - am cautat sa imi cumpar pantofi si pedale, mi-am dat seama ca un moft care e posibil sa imi treaca repede este destul de scump asa ca m-am indreptat spre Olx si cum ingerasul meu nu doarme, am gasit la super pret si pantofi SPD marimea mea chiar pentru MTB si pedale pentru incepatori (care au doar pe o parte sistem de prindere cealalta parte fiind ca o pedala normala). 


Pasul 3 - Schimbarea pedalelor - am primit minunile comandate si am cautat pe la prieteni o cheie de 15 ca sa pot schimba pedalele vechi de pe bicicleta (aici am gasit pe diverse site-uri cum se procedeaza - practic pedalele de pe bicicleta se desurubeaza in sens invers pedalarii, idee este ca pedalele sunt destul de intepenite si trebuie sa cam apesi cu piciorul pe cheie destul de tare, am dat si cu un spray degresant pentru a facilita cat de cat desurubarea, iar pedalele pe care le montezi este bine sa le dai cu vaselina pe filet deoarece intra in contact cu apa). Cat am stat cu indicatii pe langa sot in timp ce facea operatiunea de schimbat pedale, m-am jucat cu un pantoful pe care l-am prins de o pedala si nu am mai putut sa il mai dau jos cu mana, a fost prima data cand m-am gandit ca nu e chiar asa simplu cum crede lumea cu SPD-urile astea. 


Pasul 4 - Proba in sufragerie. M-am echipat, am pus bicicleta intre fotoliile din sufragerie cu roata din spate si am inceput sa clipsez si sa declipsez pe loc sau pedalad in spate pentru a ma obisnui cat de cat cu miscarea.

Pasul 5 si urmatorii am iesit afara la proba practica pe teren. Bineinteles ca in acest demers sotul m-a sprijinit neconditionat, cand a vazut ca nu ma convinge sa imi vad de treaba mi-a spus "daca o sa cazi sa stii de acuma ca io nu ma uit la tine nici cu #$@% ". La prima iesire am fost mai mult decat curajoasa, am vazut ca pedalarea este altfel, ca practic nu doar apesi pe pedala ci si tragi si astfel folosesti alti muschi si forta folosita se distribuie altfel. Buuun, cand a fost sa opresc am declipsat din timp insa cand m-am ridica din sa pantoful stang s-a clipsat la loc (lucru pe care nu l-am sesizat) si asa am luat prima cazatura si a doua, ca mie in general omul trebuie sa imi spuna de doua ori ca sa pricep o data si probabil de asta si-a dat seama si soarta. Nu are rost sa mai zic ca nu am cazut chiar pe uscat si nici chiar pe moale.

   Am intrat in casa si am inceput sa studiez in ce m-am bagat, acum era ca naiba ca imi si placea dar imi era si frica. Pantofii venisera cu niste placute montate Shimano SH 51, am citit ca acestea sunt pentru persoane mai experimentate si nu permit eliberarea piciorului decat intr-un singur sens ( tras de calcai in afara pedalei paralel cu solul) asa am aflat ca exista si placutele Shimano SH 56, pentru din astia ca mine - incepatori, care permit eliberarea piciorului din mai multe pozitii. Pana am ajuns la magazin sa imi iau respectivele placute am revenit la activitatea de stat pe bicicleta in sufragerie si exersat clipsatul si declipsatul cu vechile placute.


   Am trecut la Shimano SH 56, sunt forte usor de montat si demontat pe pantofi placutele. Am strans surubul de tensionare a arcului pe minim astfel incat declipsarea sa fie cat mai usoara. Am iesit la o tura si intr-adevar nu se compara, nu am cazut niciodata, am reusit sa declipsez pantofii lejer. Faptul ca prima data am avut placutele SH51 (chiar si cateva zile si mai mult de test) m-a facut sa mi se para ca cele SH 56 sunt foarte usor de folosit. 

   Inca nu am facut drumuri lungi, pe teren denivelat, nu am testat in situatii limita etc...dar sezonul de abia incepe si revin cu pareri. Un dezavantaj este si faptul ca in toamna am schimbat bicicleta, am trecut de la roti pe 26 inch la roti pe 27,5 inch si nu o manevrez natural, ar fi fost totul mult mai simplu daca ma simteam sigura pe bicicleta, dar usor, usor ma voi obisnui cu toate.

    Pana acum ma declar multumita de alegerea facuta...deja ma uit la niste pantofi de ciclism roz bombon :). 

Comentarii